Mācību centrs English Matters Īrijā, DUBLINĀ (20.10. -26.10.2024)

Valodas mācību metodikas uzlabošana pieaugušajiem izglītojamajiem un pasniedzējiem, un kultūrizglītības elementu iekļaušana mācību programmās

  • 1 pasniedzēja
  • Kursos piedalījās pasniedzēji no 13 dažādām Eiropas valstīm. Liels uzsvars tika likts uz Eiropas dimensiju.

    Šis kurss bija paredzēts skolotājiem, kuri izjūt nepieciešamību paplašināt savu mācīšanas repertuāru un vēlas ieviest jauninājumus savās stratēģijās, izmantojot 21. gadsimta mācīšanas un mācīšanās metodikas (piemēram, radošums, sadarbība, komunikācija, kritiskā domāšana, digitālā kompetence mācīšanā, universālais mācību dizains, mācīšanās, izmantojot spēles u.c.).

    Mācīšanās, izmantojot projektus u. c. Inovāciju virzītājspēks ir vēlme pēc izcilības un nepārtrauktiem uzlabojumiem, un veids, kā mēs mācām (mūsu metodoloģija). Jānodrošina jēgpilnas un efektīvas mācīšanās iespējas studentiem (senioriem). Pārejot no “gudrinieka uz skatuves”, pārejot uz gida lomu, skolotājiem ir jāveido tilts starp iedibinātajām mācībām un mācīšanos, mācīšanas pieejām un inovatīviem veidiem, kā darīt lietas piemērotākā veidā laikmetam, kurā dzīvojam. Dalībnieki novērtēja, kā izglītībai var pievērsties no dažādām perspektīvām, lai atklātu jaunas mācīšanas un mācīšanās ceļus izglītības pārmaiņu laikā.

    Metodoloģija: efektīvi izmantojot mācību formātus (piemēram, darbsemināri, grupu diskusijas, uz projektiem balstītas mācības, mācīšanās uz vietas, mācību semināri), kā arī apmācības metodes (projekti "Contexts4Content") mēs iepazinām vairākas inovatīvas mācību metodikas.

    Novērtēšana tika veikta jau pirms kursa, analizējot dalībnieku intereses. Kursa laikā tika sagatavoti mutiski un rakstiski ziņojumi, lai uzlabotu dalībnieku mācīšanos.

    Skolotāji paplašināja savu mācīšanas repertuāru un savas stratēģijas, izmantojot 21. gadsimta mācīšanas un mācīšanās metodoloģijas (piemēram, universālais mācību dizains, digitālās kompetences ietvars, mācīšanās, balstīta uz spēlēm, un spēlēšana, uz projektiem balstīta mācīšanās, radošums, sadarbība, komunikācija, kritiskā domāšana). Dalībnieki iepazinās ar pieejām, stratēģijām, paņēmieniem, rīkiem un inovatīvas nozīmes piemēriem, sagatavojot viņus materiālu, uzdevumu un atbilstošas pieredzes radīšanai skolēniem aktīvā mācību vidē.

    Esmu uzlabojusi savas vispārējās valodas prasmes, jaunas neformālas metodes un idejas. Informācija par Īriju un angļu valodas mācīšanu Īrijā - skolās un jaunpienācējiem. Komunikatīvās metodes.

    Rita Liepiņa, biedrība Vecmāmiņas.lv

    Mācību centrs Dante Horvātijā, RIJEKĀ (17.03. -21.03.2025)

    Inovatīva senioru izglītība, izmantojot labākās andragoģijas metodes

  • 3 pasniedzējas
  • Apmeklēt kursus Horvātijā, izglītības centrā DANTE izvēlējāmies, jo piedāvātais mācību kurss “Kā mācīt pieaugušos? Prasmes pieaugušo izglītošanā” bija atbilstošs mūsu akreditētās biedrības projekta izvirzītajiem mērķiem - Vispusīga, inovatīva senioru izglītība Latvijā, izmantojot labākās andragoģijas metodes.

    Grupā bija draudzīga, radoša atmosfēra, varējām brīvi izteikt savas domas, vērtējumu, apmainījāmies kontaktiem turpmākai sadarbībai. Lai arī mums bija gadu starpība, mēs, seniores – vecmāmiņas, jutāmies labi, jutāmies jaunākas un jautrākas. Pēdējā, sertifikātu saņemšanas dienā, kursu dalībnieces mums teica: “You are the best grannies!”

    Lai mācību process būtu saturīgs, interesants un jēgpilns, pasniedzējam jebkurā vecumā pašam jāmācās, jādzīvo līdzi laikam. Pateicoties Erasmus+ finansētajam projektam, mums, trim biedrības “Vecmāmiņas.lv” dalībniecēm bija iespēja izglītoties ārpus Latvijas, gūt jaunu pieredzi, pozitīvas emocijas, lai iegūtās jaunās zināšanas liktu lietā – veidosim taču Trešās paaudzes universitāti Rīgā, pulcināsim seniorus, mācīsim un mācīsimies!

    Mācību centra piedāvātais mācību kurss bija saturīgs un interesants. Šajā aktivitātē piedalījās dalībnieki no 3 valstīm – Polijas, Slovēnijas un Latvijas.

    Pirmās dienas nodarbības sākās ar iepazīšanos, tās laikā praktiski tika demonstrētas vairākas iepazīšanās un grupas saliedēšanas aktivitātes, t.s., “ledus laušanas” spēles, kas izmantojamas mācību procesā darbā ar pieaugušajiem. Dalībnieki uzstājās ar sagatavotām prezentācijām par savu organizāciju, savu valsti. Mācību centra pasniedzēja Mirna Rubeša iepazīstināja ar Pieaugušo izglītības centru DANTE, tā tapšanas vēsturi un darbības jomām. Pirmā diena noslēdzās ar ekskursiju pa Rijeku gida pavadībā, nodrošinot relaksējošu un viesmīlīgu mobilitātes aktivitātes sākumu.

    Turpmākajās dienās ar dažādām mācību metodēm, piem., grupu diskusijām, konkrētu gadījumu izpēti, lomu spēlēm, “prāta vētrām”, “ledus laušanas” veidiem izskatījām aktuālas tēmas:

    • vajadzību noteikšanas metodes un paņēmieni pieaugušo izglītībā, to priekšrocības un nepilnības, pielietošana grupās;
    • iemērotāko metožu izvēle dotajiem scenārijiem, izvēles pamatojums un sasniedzamā rezultāta formulēšana;
    • auditorijas dinamika un klausītāju līdzdalība - novērot auditorijas dinamiku un apspriest stratēģijas, lai tās efektīvi pārvaldītu (ar lomu spēļu aktivitātēm, piem., stresa mazināšanai un tml.)
    • praktiskās stratēģijas labbūtības uzlabošana grupā (3 pozitīvi momenti, prioritāšu izvirzīšana u.c.)
    • prāta vētras sesijas, lai radītu idejas klausītāju motivācijas paaugstināšanai. Tika piedāvāts izmantot mācīšanas procesā semināra veida sesijas, kā arī tikām iedrošinātas arvien izpētīt un praktizēt novatoriskas mācību metodes
    • būtiska ir aktivitāšu pielāgošana dažādām pieaugušo (senioru) grupām un pieredzē balstītas atgriezeniskās saites izmantošana mācību procesā.

    Iespēja mācīties, izmantot dažādas metodes un aktivitātes, kas vērstas uz pieaugušo izglītojamo motivācijas un līdzdalības paaugstināšanu, padarīja mūsu mācīšanās dienas darbīgas un radošas. Vērtīgi bija uzklausīt citu valstu izglītotāju pieredzi, panākumus un būtisko viņu darba procesā. Secinājām, ka gan Polijā, gan Horvātijā, gan Slovēnijā, gan pie mums – Latvijā ir svarīgi aktualizēt pieaugušo mūžizglītību, arī senioru vecumā.

    Paldies Erasmus+ projektam un biedrībai Vecmāmiņas.lv par sniegto iespēju!

    Pateicībā – Solveiga Raginska