Organizācijām, plānojot un īstenojot projektus, būtu jādomā par projektu iekļaujošo raksturu un,
izmantojot programmas mehānismus un resursus, jāpadara aktivitātes pieejamas visplašākajam
iespējamam dalībnieku lokam, tajā skaitā dalībniekiem ar ierobežotām iespējām.
Plānojot un īstenojot Erasmus+ projektus, organizācijas var šo prioritāti ieviest 2 veidos:
-
projektu saturu (projekta temats, mērķis, aktivitātes, sasniedzamie rezultāti) veidojot par
iekļaušanas un daudzveidības jautājumiem;
-
integrējot iekļaušanas un daudzveidības aspektus ikvienā projektā (t.sk. īstenojot iekļaujošas
aktivitātes un daudzveidīgu dalībnieku iesaisti, iekļaujošu komunikāciju, to pielāgojot dažādām
mērķgrupām, nodrošinot iekļaujošu un pieejamu vidi).
Novēršamie šķēršļi
Saskaņā ar EK izstrādātajām Erasmus+ iekļaušanas un daudzveidības stratēģijas īstenošanas
vadlīnijām,
kā arī Erasmus+ programmas ikgadējās vadlīnijās minēto informāciju, ir noteiktas 8 novēršamo
šķēršļu
grupas personu pilnvērtīgai iesaistei un dalībai Erasmus+ mācību mobilitāšu un sadarbības projektu
aktivitātēs, vienlaikus atzīmējot, ka saraksts nav izsmeļošs un Erasmus+ programmas īstenošanas
laikā var tikt papildināts:
- Invaliditāte
fiziski, garīgi, intelektuāli vai maņu traucējumi
- Veselības problēmas
veselības traucējumi, tostarp smagas slimības; hroniska saslimšana vai jebkāda ar fizisko vai
garīgo veselību saistīta situācija
- Šķēršļi, kas saistīti ar izglītības un mācību sistēmām
sarežģīti gūt rezultātus izglītības un mācību sistēmās; izglītību vai mācības priekšlaicīgi
pārtraukušie; jaunieši, kas nemācās, nestrādā un neapgūst arodu (NEET); mazkvalificēti
pieaugušie
- Kultūras atšķirības
cilvēki ar migrantu vai bēgļu pieredzi; kas pieder nacionālo vai etnisko minoritāšu grupām;
zīmju
valodas lietotāji
- Sociālie šķēršļi
ierobežota sociālā kompetence; antisociāla vai riskanta uzvedība; sociāli atstumti; iztikas
pelnītājs vai bārenis; persona ir dzīvojusi vai pašlaik dzīvo aprūpes iestādē
- Ekonomiskie šķēršļi
zems dzīves līmenis; zemi ienākumi; nepieciešamība strādāt paralēli mācībām; ilgstošs bezdarbs;
nestabila ekonomiskā situācija vai nabadzība; kļūšana par bezpajumtnieku; parādi vai finansiāla
rakstura problēmas
- Šķēršļi, kas saistīti ar diskrimināciju
diskriminācija, kas saistīta ar dzimumu, vecumu, etnisko izcelsmi, reliģisko piederību,
uzskatiem, seksuālo orientāciju, invaliditāti
- Ģeogrāfiskie šķēršļi
personas no attāliem vai lauku reģioniem, kuros ir mazāk attīstīta pakalpojumu infrastruktūra;
ierobežots sabiedriskais transports; nepietiekami pakalpojumi
Erasmus+ iekļaušanas un daudzveidības stratēģijas īstenošanas vadlīnijas
Eiropas Komisija 2021. gada 29. aprīlī publicēja Erasmus+ iekļaušanas un daudzveidības stratēģijas
īstenošanas vadlīnijas. Tās izveidotas, lai pastiprinātu iekļaušanas un daudzveidības dimensiju
programmā, veicinot vieglāku piekļuvi finansējumam plašākam organizāciju lokam un sasniedzot
vairāk
dalībnieku ar ierobežotām iespējām.
Iekļaušanas un daudzveidības stratēģija ietver:
-
vienotas definīcijas dažādās nozarēs, mērķgrupās un konkrētus ar iekļaušanu saistītus mērķus;
-
organizācijām un dalībniekiem programmā pieejamo aktivitāšu aprakstu, lai nodrošinātu to
visplašāko pieejamību;
-
norādes nacionālajām aģentūrām, resursu centriem un Eiropas Izglītības un kultūras
izpildaģentūrai;
-
avotus, lai smeltos iedvesmu un iepazītu labo praksi iekļaušanas un daudzveidības
jomā Erasmus+ programmā.
Erasmus+ iekļaušanas un daudzveidības stratēģijas īstenošanas vadlīnijas visās ES oficiālajās
valodās ir pieejamas šeit.
Eiropas Komisija (EK) 2021. gada 22. oktobrī pieņēma lēmumu par Erasmus+ programmas iekļaujošo
pasākumu kopumu laika posmam no 2021. līdz 2027. gadam, lai pastiprinātu iekļaušanas un
daudzveidības dimensiju programmā, tādējādi veicinot vieglāku piekļuvi finansējumam plašākam
organizāciju lokam un ļaujot to sasniegt lielākam skaitam dalībnieku ar ierobežotām iespējām:
-
papildu finansiālais atbalsts personām ar ierobežotām iespējām;
-
īpaši atbalsta pasākumi visos projekta posmos (sagatavošanas vizītes, valodas apguves atbalsts,
papildu uzraudzības pasākumi);
-
papildu atbalsts organizācijām, kas iesaistītas ar iekļaušanas jautājumiem saistītos projektos
(papildu finansējums kapacitātes stiprināšanai, mācību un tīklošanās aktivitātes iekļaušanas
tēmā);
-
elastīgi mobilitātes projektu noteikumi formāta un ilguma ziņā (iespēja brīvi kombinēt
individuālas vai grupu fiziskās un virtuālās mobilitātes);
-
prioritāte projektu konkursos (prioritāte tiks dota kvalitatīviem projektiem, kuros iesaistīti
dalībnieki ar mazāk iespējām un kuros tiek risināti iekļaušanas un daudzveidības jautājumi);
-
skaidrāka komunikācijas un atskaišu sistēma (lietotājiem draudzīga, viegli uztverama informācija
dažādās valodās, atskaišu sistēmas vienkāršošana).
Definētie pasākumi sniedz skaidras norādes nepieciešamībai uzlabot vienlīdzības un iekļaušanas
principu Eiropas izglītības telpā un ir pilnībā atbilstošs Eiropas Sociālo tiesību pīlāra pirmajam
principam, kas nosaka, ka ikvienam ir tiesības uz kvalitatīvu un iekļaujošu vispārējo un
profesionālo izglītību un mūžizglītību, lai varētu saglabāt un iegūt
prasmes, kas ļauj pilnā mērā piedalīties sabiedrības dzīvē un veiksmīgi iekļauties darba tirgū.
Pasākumu īstenošana tiek koordinēta un uzraudzīta Eiropas un nacionālā līmenī. EK lēmums
par Erasmus+ programmas iekļaušanas un daudzveidības ieviešanas pasākumu kopu visās ES oficiālajās
valodās ir pieejams EK
mājaslapā.
alsts izglītības attīstības aģentūras Erasmus+ programmas departaments nodrošina informatīvi
izglītojošus un publicitātes pasākumus, kā arī sniedz konsultācijas par iekļaušanas un
daudzveidības
aspektiem Erasmus+ projektu ietvaros, sniedzot atbalstu organizācijām, kas ir gan potenciālie, gan
esošie Erasmus+ projektu īstenotāji.